Fundația9 radiografiază și contribuie la un sector cultural deschis colaborării și la reflecție critică în spațiul public. Ne interesează cultura ca proces viu — ca fel de a înțelege lumea de azi, prin artă contemporană, educație continuă și jurnalism independent.
Lucrăm prin trei programe complementare: Scena9 (cotidian online de jurnalism cultural), Școala9 (platformă de jurnalism de educație) și Rezidența9 (spațiu de întâlnire și experiment cultural). În toate, urmărim să aducem mai aproape de oameni vocile contemporane relevante și temele care creează punți între domenii, comunități și generații.
Fundația9 a fost înființată în 2017 de BRD – Groupe Société Générale, ca parte a angajamentului său pentru susținerea culturii și educației în România. De atunci, am devenit o platformă deschisă pentru idei curajoase și colaborări responsabile.
Viziune
Construim o societate curajoasă și responsabilă în care oamenii au acces la cultură și cunoaștere.
Misiune
Fundația9 este un spațiu de întâlnire între cultură, jurnalism și educație. Explorăm teme relevante ale prezentului — de la artă contemporană la societate, natură și tehnologie — prin proiecte care aduc împreună creativi, comunități diverse și generații. Cultivăm curiozitatea, gândirea critică și dialogul deschis.
Valori
Curaj: Credem în libertatea de exprimare și abordăm deschis teme care ne definesc lumea. Provocăm publicul să simtă și gândească, să discute și să simtă fără prejudecăți. A avea curaj înseamnă să-ți fie frică și totuși să acționezi. Individual și împreună.
Curiozitate: Abordăm subiectele cu multe întrebări și le prezentăm din perspective care îmbină cât mai multe voci și discipline. Explorăm formate cât mai accesibile, cu un amestec de rigoare și de spirit ludic.
Responsabilitate socială: Susținem educația continuă, cu accent pe educația prin cultură. Îmbrățișăm și cultivăm diversitatea, cu atenție la mediu și grijă față de oameni. Credem în echitate și în echilibru: munca nu trebuie să aibă repercusiuni în sănătatea fizică și mentală. Invităm comunitățile să se autoreprezinte.
Încredere: Avem încredere în public și construim an de an pe teme de importanță publică, tratăm cu integritate și cu atenție la nuanțe temele explorate.
Manifestul pentru cultură al BRD
Despre implicarea noastră în cultură, ipoteza era că, în ansamblul ei, cultura reprezintă modul în care rezolvăm problemele ca națiune, cu toată inteligența, creativitatea și pasiunea de care suntem în stare. Și investiția în fenomenul cultural românesc înseamnă să susținem permanent lideri și proiecte care să ne reamintească de unde venim, cine suntem și încotro ne ducem.
Cu alte cuvinte, investeam în cultură ca să fim aproape de cea mai bună versiune a României, cea în care cultura ghidează nevoile noastre de educație, responsabilitate, dezvoltare. Evident, eram niște naivi care puneau cultura pe un piedestal și îi agățau în cârcă toate marile așteptări.
După luni de zile petrecute împreună cu echipa de la Fundația9, un lucru e clar: vom investi în cultură, mai intens decât am făcut-o vreodată. Dar nu o vom face că să „părem noi mai buni”, sau pentru a împlini vreo mare așteptare cultural-națională. O facem dintr-un motiv mult mai simplu: ca să învățăm. Să învățăm de la istorie cum să corectăm miopia știrilor prezentului revizitând evenimente similare din trecut. Să învățăm de la teatru cum să tratăm cu empatie inevitabilele eșecuri și nebunii – ale noastre și ale altora.
Să învățăm de la artele vizuale cum să evoluăm în limbaj, înainte ca cel pe care îl folosim să devină irelevant. Să învățăm de la literatură cum să experimentăm prin ochii altora povești mai străine și înfricoșătoare decât își poate permite oficial o corporație cu aversiune la risc. Să învățăm de la arhitectură cum să construim spații care ne fac o idee mai relaxați, nu mai încrâncenați.
Dezbrăcat de toate înfloriturile de PR, ăsta e adevărul: investim în cultură dintr-un motiv egoist, ca să învățăm să devenim o versiune mai bună a noastră, „a better us”. Nu știm dacă o să ne iasă, dar știm că ne străduim de ceva vreme și vom continua să o facem. Iar dacă vi se pare că evoluăm, e foarte probabil că am învățat asta de la Fundația9.
Ceea ce va dorim și vouă.
Echipa BRD - Groupe Société Générale